fbpx Skip to main content

Een sterke branding die perfect bij jou past, zorgt ervoor dat je met gemak de leukste klanten aantrekt. Maar liefst 95% van onze aankopen worden gemaakt vanuit emotie, wat betekent dat we een emotionele verbinding met onze klanten moeten maken.

Voor coaches is het cruciaal om te laten zien wie je bent, waar je voor staat en waarom klanten voor jou moeten kiezen. Dit bereik je alleen door je merk volledig te omarmen, strategisch uit te denken en op de juiste manier door te vertalen.

Helaas laten veel coaches en therapeuten kansen liggen als het gaat om branding. Er worden vaak dezelfde fouten gemaakt, maar gelukkig zijn er eenvoudige oplossingen. In deze blog licht ik drie veelvoorkomende branding fouten uit en geef ik je praktische tips om ze te voorkomen!

Veelgemaakte Fout 1: Je Kiest voor Trends

Misschien zie je dit veel voorbij komen: beige studio’s, beige huisstijlen en tegenwoordig ook veel neon tinten en tule jurken. Waar de één begint, volgt de ander. “Want als het voor haar werkt, dan zal het voor mij ook wel werken,” is vaak de gedachte.

Dat je veel van hetzelfde tegenkomt, is niet zo gek. We doen inspiratie op via Instagram of Pinterest en maken op basis daarvan een moodboard. Alleen zijn er nog 100 anderen met dezelfde aanpak. Dat zorgt ervoor dat je opgaat in de grijze massa en je branding, als je heel eerlijk bent, nog steeds niet helemaal bij je past.

Oplossing: Werk vanuit een strategie. 

Kies voor een brand designer die met jou de diepte in gaat. Iemand die verder kijkt dan de looks en start bij jou als persoon. Ik doe dit zelf door middel van een workshop en gebruik graag archetypes. Door met psychologische middelen te werken, krijg je een uniek merk dat helemaal bij jou past.

 

Veelgemaakte Fout 2: Je Huisstijl is Niet Compleet

Een volledige huisstijl is een essentieel onderdeel van je merk. Vaak denken we dat het kleurenpalet, het logo en de lettertype selectie alles zijn wat we nodig hebben. Maar daar stopt het niet.

Een huisstijl omvat veel meer dan alleen deze basiselementen. Je merk komt pas echt tot leven wanneer je ook aandacht besteedt aan je fotografie, videografie, brand patronen en iconen. Deze elementen samen zorgen voor een consistente en herkenbare visuele identiteit die je merk versterkt en onderscheidt.

Oplossing: Zorg ervoor dat je huisstijl alle benodigde elementen bevat.

Investeer in professionele fotografie en videografie, en laat unieke brand patronen en iconen ontwerpen. Dit zorgt ervoor dat je merk op alle fronten consistent en aantrekkelijk is, wat helpt om een sterke connectie met je doelgroep te maken.

 

Veelgemaakte Fout 3: Je Voert Branding Niet Consistent Door

Zodra je strategie staat als een huis en je huisstijl is doorgevoerd, begint het echte werk pas. Veel coaches en therapeuten vinden het lastig om hun merk tot leven te brengen. De website, sociale media en andere huisstijlmiddelen worden al snel een rommeltje, omdat je niet precies weet hoe je met je kleurenpalet, lettertype selectie of foto’s kunt werken.

Oplossing: Kies voor een brand designer die een styleguide aflevert.

Deze complete gids bevat regels en voorbeelden over hoe je je huisstijl op de juiste manier inzet. Zelfs als je geen ontwerpkennis hebt, kun je met deze styleguide uit de voeten. Dit brandbook is niet alleen handig voor jou, maar ook voor iedereen met wie je samenwerkt, zoals een copywriter, videograaf of virtual assistant (VA). Het is belangrijk dat ook zij weten waar jouw merk voor staat. Een consistente doorvoering van je branding zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.

 

Luister je liever? In mijn podcast ‘Top of Mind’ duik ik dieper in op deze onderwerpen. In deze aflevering ga ik in gesprek met Mariëtte van Spotlight Webdesign. 

Beluister de aflevering via Spotify of SoundCloud.